שיפוץ - האם זה כדאי?
כאשר מדובר בנכס היקר ביותר שלכם, ההתלבטות קשה וחייבים לבחון ביסודיות את השיקולים בעד ונגד. אם מחליטים ששיפוץ היא הדרך הנכונה יש לגשת לתכנון הפרויקט בצורה מקצועית. תוכלו להיעזר בהנחיות המתוארות במאמר: תכנון פרויקט שיפוץ. 

מתי כדאי לשפץ?

שינוי מבוקר
כאשר יש צורך בשיפור תנאי המחייה, אבל לא רוצים להיכנס להתחייבות כספית גדולה הדרושה למעבר דירה או בניה. שינויים פיזיים קטנים למדי משיגים לעיתים תוצאות מרחיקות לכת בתנאי המגורים, בנוחיות ובאווירה הכללית. התחדשות, שינוי אוירה וסגנון הם לפעמים כל מה שדרוש להשיג את השיפור הנחוץ. ברוב המקרים, שיפוץ יהיה זול יותר ממעבר דירה או בניה חדשה.

שמירת הקיים
לפעמים נחוץ שינוי אבל לא רוצים להיפרד מן המוכר והטוב. מכירה וחיפוש בית חדש מלווים לעיתים קרובות במתחים, צער וחשש מפני הפרידה מסביבה מוכרת ואהובה. במקרה כזה צריך לשקול אם אפשר לשפר את תנאי המגורים ובכל זאת להישאר במקום. השיפוץ מאפשר לצמצם את השינויים רק להיבטים שיש בהם צורך, מבלי להיכנס להרפתקת המכירה ומבלי להיאלץ לשנות הרבה מרכיבים בחיי היום-יום שקשורים במקום המגורים: שכונה, סביבה, בתי ספר, שכנים, קהילה וכד'. רבים דוחים את שיפור תנאי המגורים שלהם בגלל החשש מפני הבלתי נודע ואי הודאות הקשורה במעבר. קל יותר לדמיין את השינוי כאשר הוא קורה בבית הקיים והמוכר.

צרכים השתנו
שיפוץ יכול להיות פתרון מצוין כאשר גודל הבית מתאים אך התכנון הפנימי כבר אינו הולם את הצרכים. למשל: הילדים עזבו את הבית... המרתף עומד ריק ולא מנוצל ואילו חדר המגורים מתפוצץ מרוב פעילות... הרגליים כבר לא מה שהיו וקשה לעלות ולרדת במדרגות כל היום... במקרים כאלה שיפוץ יכול להיות פתרון אידיאלי.

אם הבית קטן מדי, אבל קיימת אפשרות חוקית להרחיבו (אחוזי בניה לא מנוצלים, קווי בנין המאפשרים הרחבה, עליית גג שניתן להשמיש... ) – גם אז אפשר לשפץ ולהשיג הגדלה של מרחב המגורים.


מתי לא כדאי לשפץ?

חוסר בשטח
כאשר באופן חד משמעי דרוש יותר שטח, וזה אינו בנמצא באופן חוקי. בעזרת יעוץ מקצועי מתאים אפשר לבדוק אם קיימת אפשרות לקבלת היתר בניה להגדלת השטח (לפעמים ניתן לקבל הקלה, גם אם כל השטח נוצל בעבר). אם זה לא ניתן – הימנעו  מהרחבה בלתי חוקית שכן היא אינה כדאית ואינה מומלצת. המשפץ מסתכן בצו הפסקת עבודה, קנסות מנהליים, תביעות משפטיות וכו'. גם אם דבר לא יקרה בזמן השיפוץ – תיוצרנה בעיות חוקיות כאשר תעמדו בפני מכירה בעתיד. כמו כן, ערך הבית בשוק הנדל"ן יורד אם נעשתה בו בניה בלתי חוקית.

עלות הפרויקט
כאשר השינוי הדרוש הינו כה רדיקלי כך שמחיר השיפוץ מתקרב למחיר בניה חדשה, יש לבדוק היטב את הכדאיות. אם ההרחבה מצריכה תוספת יסודות ושלד, אם התשתיות במצב כה גרוע שיש להחליפן לגמרי, ובנוסף - ערך הקרקע באזור נמוך יחסית – יתכן שהחישוב יראה שעלות השיפוץ מתקרבת לעלות בניה חדשה. במקרה כזה יש להפעיל שיקולים אחרים שנזכרו למעלה כגון הקשר לסביבת המגורים, החשש מבניה חדשה וכד', לפני שמחליטים על שיפוץ.

היחס לבית
כאשר הרצון לשינוי נובע מהבית או הסביבה עצמם ולא מן הצרכים שהשתנו, צריך לשקול אם שיפוץ ייתן את התוצאות הרצויות. זיכרונות קשים... שכנים לא סימפטיים... השכונה כבר לא מה שהייתה... כל אלה רומזים שלא כדאי להשקיע כסף ואנרגיה במקום שאתם בעצם כבר לא רוצים לגור בו. שווה לבדוק מה ניתן לעשות בתקציב הנתון כדי שלא תמשיכו לגור במקום שאינכם מרגישים בו נוח.


האם להיעזר באדריכל?

מימוש הפוטנציאל
העובדה שבעלי הבית גרו בו שנים רבות אינה מבטיחה, ובמקרים רבים אף מפריעה ליכולתם להגיע בעצמם להגדרה הנכונה של השינוי הרצוי ושל הדרכים להגיע אליו. דרוש איש מקצוע מיומן על מנת לבדוק את המצב הקיים מבחינה פיסית וחוקית, לזהות את הפוטנציאל ולהפיק ממנו את המקסימום.

פתרונות אופטימאליים
האדריכל מעורב במתרחש בענף הבניה ומעודכן בחידושים, בחומרים ובטכנולוגיות. הוא יודע להציע פתרונות פונקציונאליים ואסתטיים שאינם נגישים ללקוח. כאשר בעל הבית נחשף ישירות למוצרים חדשים שמוצגים ע"י אנשי שיווק ומכירות קיימת סכנה של קבלת החלטות פזיזות ולעתים איבוד שליטה על התקציב. האדריכל ייתן לבעלי הבית הדרכה והכוונה מקצועית כך שיעשו את הבחירות האופטימליות עבורם בכל נושאי השיפוץ.

התמודדות עם השינוי
פעמים רבות מתעכב השינוי מסיבות רגשיות או מ"חוסר אנרגיה" לחולל את השינוי. האדריכל קורא את המצב "מבחוץ", מפעיל ידע מקצועי ושיקולים רלוונטיים מבלי להיות קשור רגשית לכל פינה בבית – לכן קל לו יותר ליזום ולהציע רעיונות לשינוי. אדריכל מנוסה יודע להתמודד עם הקשיים הרגשיים ועוזר לבעלי הבית לעשות את ההחלטה ולצלוח את השינוי ביתר קלות.

בחירת אנשי מקצוע
שיפוצים – הוא תחום בעייתי ופרוץ. למרבה הצער, חלק מקבלני השיפוצים ובעלי המקצוע העוסקים בהיבטים שונים של השיפוץ (חשמלאים, אינסטלטורים, אנשי גבס, נגרים, צבעים וכד') הם בעלי רמה מקצועית ומוסר עבודה נחותים. לקוחות רבים נמנעים מלהיכנס ל"הרפתקה" של שיפוץ מתוך חשש להתעסקות עם ה"שיפוצניקים". אדריכל המצוי בענף – מכיר ויודע לזהות בעלי מקצוע שיוכלו לבצע עבודה טובה ויספקו שרות הולם. מעורבות האדריכל תחסוך הוצאות מיותרות ועגמת נפש.

פיקוח מקצועי
בדיקה של הביצוע מול התכניות והבטחת איכות העבודה והחומרים – חייבות להיעשות ע"י איש מקצוע. מגורים של בני המשפחה בבית בזמן השיפוץ אינם תחליף לפיקוח מקצועי. אדריכל המכיר היטב את תהליכי הבניה ובמיוחד את שיטות השיפוץ, הוא האדם האידיאלי לפקח על ביצוע הפרויקט, במיוחד אם הוא המתכנן, ומכיר את ציפיות הלקוח. גם מפקח מקצועי יכול ללמוד את פרטי התכנית ולפקח כראוי על ביצועה, אולם רק האדריכל יכול לתת פתרונות אדריכליים וטכניים מידיים כשמתגלות בעיות לא צפויות, כפי שקורה לא אחת בשיפוצים.


פרויקט שיפוץ דורש תכנון מדוקדק ופיקוח צמוד, לא פחות – ואפילו יותר מאשר  בניה חדשה. העבודה חייבת להתבצע במגבלות חמורות של מקום, זמן ותקציב. ההקפדה על פרטים, הן בתכנון והן בביצוע, חשובה מאוד. התנהלות נכונה תניב תוצאה מצוינת ואף מפתיעה לטובה, בעלות נמוכה יותר מבניה חדשה.